Jurnal Pengabdian "Gerawasi" https://journal.univgresik.ac.id/index.php/gerawasi <p>Jurnal ini terbit 2 kali dalam setahun (Desember dan Juli ).</p> en-US Wed, 20 Aug 2025 11:16:10 +0700 OJS 3.3.0.14 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Penguatan Literasi Siswa Sekolah Dasar Melalui English Fun Class Sebagai Model Pembelajaran Interaktif https://journal.univgresik.ac.id/index.php/gerawasi/article/view/658 <p style="font-weight: 400;"><em>This study aims to strengthen literacy among elementary school students through the&nbsp;English Fun Class&nbsp;program as an interactive English learning model. The program utilizes play-based methods, storytelling, and audiovisual media to enhance students’ motivation and skills in reading, writing, listening, and speaking English. A mixed-method approach was used, collecting data through pre-tests, post-tests, classroom observations, and motivation questionnaires. The results indicate a significant improvement in students’ English literacy, reflected in higher test scores and positive feedback from teachers and students. This interactive learning model effectively creates an engaging environment that stimulates active participation. In conclusion,&nbsp;English Fun Class&nbsp;can be considered an alternative teaching model for strengthening English literacy in elementary schools. The study recommends broader implementation of this model with adaptation to specific school contexts.</em></p> Zakiah Noer, Muhammad Aditya Ramadhan, Nur Hasan, Pramudya Satria Kirana, Ary Rosdianto, Chasan, Slamet Abdul Muslikh, Enis Sholikhah, Qurrotul Fadia, Febriyana Valentina Fauzia, Kris Gideon Saputra Kadang, Mazroatun Nisrin, Dimas Saputra, Munika Dwi Lestari, Achmad Mirza Yusuf Assyegghaf Copyright (c) 2025 https://journal.univgresik.ac.id/index.php/gerawasi/article/view/658 Wed, 20 Aug 2025 00:00:00 +0700 Pemberdayaan Literasi Siswa melalui Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal Batik Wedani di Sekolah Dasar Gresik https://journal.univgresik.ac.id/index.php/gerawasi/article/view/657 <p><em>Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi model pembelajaran kontekstual berbasis kearifan lokal Batik Wedani dalam meningkatkan literasi siswa sekolah dasar di Desa Wedani, Gresik. Metode yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus deskriptif. Data diperoleh melalui observasi, wawancara mendalam, dokumentasi, dan studi bahan ajar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa integrasi Batik Wedani dalam pembelajaran literasi mampu meningkatkan minat, keterlibatan, dan kemampuan literasi siswa. Guru dan masyarakat juga menunjukkan respons positif terhadap penerapan kearifan lokal dalam kegiatan pembelajaran. Pembelajaran kontekstual berbasis budaya lokal terbukti menjadi pendekatan efektif untuk membangun identitas budaya serta memberdayakan literasi siswa secara holistik.</em></p> Yeti Puspita, Sailin Nihlah, Akhmad Fahmi, Nur Laili Nisfusiyam, Muhammad Alan Wildani Thariq, Sulistiani, Moh. Fakhri Anshori Adhyaksana, Imam Subekri, Esdi Wariono, Mohammad Hasan, Nur Azizah, Rafi Albaihaqi, Mohammad Rosul, Umi Latifah Copyright (c) 2025 https://journal.univgresik.ac.id/index.php/gerawasi/article/view/657 Wed, 20 Aug 2025 00:00:00 +0700