https://journal.univgresik.ac.id/index.php/gerawasi/issue/feed Jurnal Pengabdian "Gerawasi" 2025-08-20T11:16:10+07:00 Open Journal Systems <p>Jurnal ini terbit 2 kali dalam setahun (Desember dan Juli ).</p> https://journal.univgresik.ac.id/index.php/gerawasi/article/view/658 Penguatan Literasi Siswa Sekolah Dasar Melalui English Fun Class Sebagai Model Pembelajaran Interaktif 2025-08-12T08:51:21+07:00 Zakiah Noer zakiahnoer12@gmail.com Muhammad Aditya Ramadhan ramadhanaditya25946@gmail.com Nur Hasan abangblues0151@gmail.com Pramudya Satria Kirana pramudyasatriak@gmail.com Ary Rosdianto ary.rosdianto@aldzama.com Chasan chasanikuachan@gmail.com Slamet Abdul Muslikh muslih1.3m@gmail.com Enis Sholikhah enissholikhah@gmail.com Qurrotul Fadia qurrotulfadia@gmail.com Febriyana Valentina Fauzia febriyanavalentina065@gmail.com Kris Gideon Saputra Kadang krisgideonsaputrokadang16@gmail.com Mazroatun Nisrin nisrinmazroatun@gmail.com Dimas Saputra saputradimas1202@gmail.com Munika Dwi Lestari lestaridm62@gmail.com Achmad Mirza Yusuf Assyegghaf mirzayusuf487@gmail.com <p style="font-weight: 400;"><em>This study aims to strengthen literacy among elementary school students through the&nbsp;English Fun Class&nbsp;program as an interactive English learning model. The program utilizes play-based methods, storytelling, and audiovisual media to enhance students’ motivation and skills in reading, writing, listening, and speaking English. A mixed-method approach was used, collecting data through pre-tests, post-tests, classroom observations, and motivation questionnaires. The results indicate a significant improvement in students’ English literacy, reflected in higher test scores and positive feedback from teachers and students. This interactive learning model effectively creates an engaging environment that stimulates active participation. In conclusion,&nbsp;English Fun Class&nbsp;can be considered an alternative teaching model for strengthening English literacy in elementary schools. The study recommends broader implementation of this model with adaptation to specific school contexts.</em></p> 2025-08-20T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2025 https://journal.univgresik.ac.id/index.php/gerawasi/article/view/657 Pemberdayaan Literasi Siswa melalui Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal Batik Wedani di Sekolah Dasar Gresik 2025-08-11T17:56:42+07:00 Yeti Puspita yetip0560@gmail.com Sailin Nihlah sailinnihlah@gmail.com Akhmad Fahmi akhmadfahmi@gmail.com Nur Laili Nisfusiyam nurlailinisfusiyam@gmail.com Muhammad Alan Wildani Thariq muhammadalanwildanithariq@gmail.com Sulistiani sulistiani@gmail.com Moh. Fakhri Anshori Adhyaksana MohFakhriAnshoriAdhyaksana@gmail.com Imam Subekri ImamSubekri@gmail.com Esdi Wariono EsdiWariono@gmail.com Mohammad Hasan MohammadHasan@gmail.com Nur Azizah NurAzizah@gmail.com Rafi Albaihaqi RafiAlbaihaqi@gmail.com Mohammad Rosul MohammadRosul@gmail.com Umi Latifah umilatifah@unigres.ac.id <p><em>Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi model pembelajaran kontekstual berbasis kearifan lokal Batik Wedani dalam meningkatkan literasi siswa sekolah dasar di Desa Wedani, Gresik. Metode yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus deskriptif. Data diperoleh melalui observasi, wawancara mendalam, dokumentasi, dan studi bahan ajar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa integrasi Batik Wedani dalam pembelajaran literasi mampu meningkatkan minat, keterlibatan, dan kemampuan literasi siswa. Guru dan masyarakat juga menunjukkan respons positif terhadap penerapan kearifan lokal dalam kegiatan pembelajaran. Pembelajaran kontekstual berbasis budaya lokal terbukti menjadi pendekatan efektif untuk membangun identitas budaya serta memberdayakan literasi siswa secara holistik.</em></p> 2025-08-20T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2025