https://journal.univgresik.ac.id/index.php/gerawasi/issue/feedJurnal Pengabdian "Gerawasi"2025-08-20T11:16:10+07:00Open Journal Systems<p>Jurnal ini terbit 2 kali dalam setahun (Desember dan Juli ).</p>https://journal.univgresik.ac.id/index.php/gerawasi/article/view/658Penguatan Literasi Siswa Sekolah Dasar Melalui English Fun Class Sebagai Model Pembelajaran Interaktif2025-08-12T08:51:21+07:00Zakiah Noerzakiahnoer12@gmail.comMuhammad Aditya Ramadhanramadhanaditya25946@gmail.comNur Hasanabangblues0151@gmail.comPramudya Satria Kiranapramudyasatriak@gmail.comAry Rosdiantoary.rosdianto@aldzama.comChasanchasanikuachan@gmail.comSlamet Abdul Muslikhmuslih1.3m@gmail.comEnis Sholikhahenissholikhah@gmail.comQurrotul Fadiaqurrotulfadia@gmail.comFebriyana Valentina Fauziafebriyanavalentina065@gmail.comKris Gideon Saputra Kadangkrisgideonsaputrokadang16@gmail.comMazroatun Nisrinnisrinmazroatun@gmail.comDimas Saputrasaputradimas1202@gmail.comMunika Dwi Lestarilestaridm62@gmail.comAchmad Mirza Yusuf Assyegghafmirzayusuf487@gmail.com<p style="font-weight: 400;"><em>This study aims to strengthen literacy among elementary school students through the English Fun Class program as an interactive English learning model. The program utilizes play-based methods, storytelling, and audiovisual media to enhance students’ motivation and skills in reading, writing, listening, and speaking English. A mixed-method approach was used, collecting data through pre-tests, post-tests, classroom observations, and motivation questionnaires. The results indicate a significant improvement in students’ English literacy, reflected in higher test scores and positive feedback from teachers and students. This interactive learning model effectively creates an engaging environment that stimulates active participation. In conclusion, English Fun Class can be considered an alternative teaching model for strengthening English literacy in elementary schools. The study recommends broader implementation of this model with adaptation to specific school contexts.</em></p>2025-08-20T00:00:00+07:00Copyright (c) 2025 https://journal.univgresik.ac.id/index.php/gerawasi/article/view/657Pemberdayaan Literasi Siswa melalui Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal Batik Wedani di Sekolah Dasar Gresik2025-08-11T17:56:42+07:00Yeti Puspitayetip0560@gmail.comSailin Nihlahsailinnihlah@gmail.comAkhmad Fahmiakhmadfahmi@gmail.comNur Laili Nisfusiyamnurlailinisfusiyam@gmail.comMuhammad Alan Wildani Thariqmuhammadalanwildanithariq@gmail.comSulistianisulistiani@gmail.comMoh. Fakhri Anshori AdhyaksanaMohFakhriAnshoriAdhyaksana@gmail.comImam SubekriImamSubekri@gmail.comEsdi WarionoEsdiWariono@gmail.comMohammad HasanMohammadHasan@gmail.comNur AzizahNurAzizah@gmail.comRafi AlbaihaqiRafiAlbaihaqi@gmail.comMohammad RosulMohammadRosul@gmail.comUmi Latifahumilatifah@unigres.ac.id<p><em>Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi model pembelajaran kontekstual berbasis kearifan lokal Batik Wedani dalam meningkatkan literasi siswa sekolah dasar di Desa Wedani, Gresik. Metode yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus deskriptif. Data diperoleh melalui observasi, wawancara mendalam, dokumentasi, dan studi bahan ajar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa integrasi Batik Wedani dalam pembelajaran literasi mampu meningkatkan minat, keterlibatan, dan kemampuan literasi siswa. Guru dan masyarakat juga menunjukkan respons positif terhadap penerapan kearifan lokal dalam kegiatan pembelajaran. Pembelajaran kontekstual berbasis budaya lokal terbukti menjadi pendekatan efektif untuk membangun identitas budaya serta memberdayakan literasi siswa secara holistik.</em></p>2025-08-20T00:00:00+07:00Copyright (c) 2025